torsdag 29 september 2011

Prissättning

Vilka priser ska man sätta?
Man måste ju själv avgöra vad man tycker känns bra men detta är mina egna erfarenheter när det gäller att köpa och sälja på olika loppisar.

Handlar man begagnade kläder och prylar så vill man att det ska löna sig, man vill såklart att det ska vara så billigt som möjligt. Billigare än när man går på de bästa reorna eftersom att dessa saker ju är begagnade. Åker man på loppis så förväntar man sig att fynda och det kan räcka (iaf för min del) med någon tia för mycket för att jag ska strunta i att köpa något.

När jag säljer brukar jag tänka såhär: De saker jag inte bryr mig så mycket om och som jag gärna vill bli av med de sätter jag låga priser på. Detta tjänar man oftast på  eftersom att man då får sälja fler saker. Är det däremot något plagg som är i väldigt bra skick, eller som jag tycker extra mycket om så kanske jag sätter ett lite högre pris just för att jag lika gärna kan ta med det hem om jag inte får det sålt.
Generellt sett så kan man inte ta ut lika höga priser på en loppis eller prylbytardag som på tex. tradera där priserna trissas upp pga. budgivning.

Det är svårt att avgöra vad som är billigt och vi har alla olika syn på vad som faktiskt är ett bra pris och inte. Kan iallafall ge ett exempel på de priser jag handlade för förra helgen, men då ska tilläggas att jag är ganska bra på att pruta och att jag bara handlade av dem som hade låga priser ;)
Jeans 20 kr, långärmad tunn tröja 10-20 kr, vinterskor 50 kr, t-shirt 10 kr, långkalsonger 10-15 kr.
Sedan kan ju såklart priserna vara väldigt olika på samma slags vara beroende på skick, märke osv.

Har ni fler tips eller någon annan fundering så hoppas jag att ni hojtar till!!